Gemiddelde leestijd:

2 minuten

Een contentstrategie, wat is het en hoe pak je het aan?

Als je een website begint, dan is het belangrijk deze regelmatig te voorzien van nieuwe content. Voordat je überhaupt begint, is het slim om een online marketingplan op te stellen. Vanuit daar kun je verder werken aan je eigen domein op het wereldwijde web.

Zet een jaarplanning op met daarin belangrijke zaken voor je bedrijf of voor de (potentiële) klanten van jouw bedrijf. Aan de hand van deze zogenoemde ‘inhaakkalender’ kijk je per maand waar je met je content op inhaakt. Per maand maak je een maandplanning en verzin je onderwerpen bij de thema’s. Deze onderwerpen zet je in je schema. Vervolgens kijk je per onderwerp welke keywords je nodig denkt te hebben. Noteer deze op een rijtje en voeg daar vervolgens metatags en hashtags aan toe. Zorg dat je alles helemaal uitschrijft, zodat het duidelijk is.

Maak gebruik van social media

Het is belangrijk dat je je content ook verspreidt via social media. Denk na via welke kanalen je content het beste tot zijn recht komt. Wanneer je gebruik maakt van social media, is het natuurlijk belangrijk dat je bezoekers naar je website kan trekken. Let er daarbij op dat je naast een stukje tekst en een eventuele foto, ook een link naar je de desbetreffende content op je website plaatst. Je plaatst je content namelijk door op social media, zodat mensen jou en je website weten te vinden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor Facebook, Twitter of Pinterest, kijk wat bij jouw website past en kies er één of meerderen. Maak voor jezelf een social media strategie en probeer je daaraan te houden.

Om nog meer mensen te bereiken met je content, is het slim om een nieuwsbrief uit te sturen. Zet hier bijvoorbeeld het best gelezen artikel of een artikel dat de moeite waard is om te lezen in. Plaats ze in je nieuwsbrief met een link naar het artikel op je website.

Zorg voor een goede planning

Een goed begin is het halve werk. Zorg er daarom voor dat je een heldere planning opstelt voor het schrijven van de content voor je website. Ik gebruik zelf Trello voor het maken van een redactiekalender.

Eva redactie kalender Trello

 

 

Zet in je planning wie welke content schrijft en wanneer het online moet komen. Dit is bij de meeste websites eenvoudig in te plannen. Met een handige tool, zoals Hootsuite of Buffer, kun je de content doorplaatsen op social media. Stel daarnaast ook een plan op voor je online nieuwsbrief.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een content strategie? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Wil je liever alleen advies of even sparren? Boek dan een Skype consult? Dat is ook mogelijk. Plan hiervoor een online afspraak in.