Wanneer je op de juiste manier gebruik maakt van Search Engine Optimization (SEO) kun je veel nieuwe bezoekers naar je website trekken. Zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van teksten, zodat je beter scoort in Google dan de concurrent. Het is belangrijk dat je zowel aan de voor- als achterkant van de website de juiste structuur handhaaft voor een goede vindbaarheid.

Optimaliseren van je website

Als de teksten op je hele website in orde zijn, dan zorgt dit ervoor dat je website zoekmachinevriendelijk is. Je ranking in Google en andere zoekmachines stijgt dan. Alle belangrijke pagina’s kun je met een koppeling op de homepage zetten. Wanneer je bij een nieuwe website tegelijkertijd een aantal social media pagina’s voor je website aanmaakt, helpt dat ook mee in de ranking van Google. De websites die bovenaan staan in Google zijn vaak vertrouwde websites. Deze hebben een SSL certificaat of worden veel gelinkt op andere sites. Zoekmachines kijken namelijk ook naar wat andere websites van jouw site vinden.

Voer een keywordonderzoek uit

Om je website goed te optimaliseren, moet je op zoek gaan naar de juiste zoekwoorden en trefwoorden die bij jouw bedrijf of website passen. Deze woorden voeren bezoekers in bij zoekmachines, die de meest relevante resultaten tonen. Door een keywordonderzoek uit te voeren, kun je erachter komen op welke termen veel gezocht wordt in Google. Zoekwoorden worden door bezoekers in Google ingevuld die op zoek zijn naar een product of dienst (bijvoorbeeld ‘auto kopen’ of ‘strandvakantie Griekenland’). Het is belangrijk om specifiek te zijn bij de zoekopdrachten, omdat je anders veel te veel zoekresultaten krijgt. Het is belangrijk om de tekst leesbaar te houden en om op een bepaalde manier de zoekwoorden te verwerken. Dit is gespecialiseerd werk. Gebruik je het zoekwoord te vaak, dan kan dit juist worden afgestraft door Google.

Het is belangrijk de meest gebruikte zoekwoorden te verwerken in de content. De meest gebruikte en gratis tool om keywords te ontdekken is de Google Keyword Planner. Met deze Keyword Planner kun je zien hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt in Google in een bepaald land of regio, gedurende een bepaalde periode. Google Trends helpt je bij het analyseren van de zoekwoorden.

Wil jij graag hulp bij het optimaliseren van je teksten of website?  Neem vrijblijvend contact met mij op.